انجمن معتادان گمنام UK

Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, string given in /home2/nafarsi1/domains/nafarsiuk.org/public_html/wp-content/plugins/astra-addon/addons/blog-pro/classes/class-astra-ext-blog-pro-images-resizer.php on line 168
ما بهبود پیدا می کنیم؟

ما بهبود پیدا می کنیم

ما بهبود پیدا می کنیم

ما بهبود پیدا می کنیم

وقتى ما به آخر خط مى‌رسيم و درك مى‌كنيم كه چه با موادمخدر و چه بدون آن، نمى‌توانيم مثل يک انسان زندگى كنيم، همگى با يک مسئله بغرنج روبرو هستيم.

آيا كار ديگرى مانده است كه انجام نداده باشيم؟ اين‌طور به نظر مى‌رسد كه دو راه بيشتر نباشد، ما يا مى‌توانيم به بهترين نحو ممكن روانه عاقبت تلخ خود يعنى زندان، تيمارستان يا مرگ شويم و يا راه تازه‌اى براى زندگى پيدا كنيم.

درگذشته ، تعداد بسيار كمى از معتادان شانس پيدا كردن راه دوم را داشته‌اند ، اما معتادان امروز خوشبخت‌تر هستند. براى اولين بار در تاريخ بشر راه ساده‌اى براى معتادان پيدا شده كه تأثير آن در زندگى بسيارى از آن ها به اثبا‌ت رسيده است و دردسترس همه قرار دارد. اين برنامه، يک برنامه روحانى ساده و غير مذهبى، به نام معتادان‌ گمنام است.

ما بهبود,پيدا می کنيم,اعتیاد و خماری,NA

کتاب پایه :

ما بهبود,پيدا می کنيم,اعتیاد و خماری,NA

ضرب المثلی است که می گوید : « سیاست غریبه را آشنا می کند » اما در جمع ما « اعتیاد ، غریبه را هم سان می کند » با آن که ممکن است داستان هر یک از ما با دیگری تفاوت داشته باشد اما در نهایت همگی ما یک وجه مشترک داریم. این بیماری یا اختلال مشترک ، اعتیاد نام دارد . ما از دو چیز که در ساختار اعتیاد واقعی به کار رفته است به خوبی مطلع هستیم : وسوسه و اجبار: وسوسه همان فکر ثابت و سمجی است که بارها و بارها ما را به طرف موادمخدر مورد علاقه مان و یا مشابه آن می کشد ، تا بلکه همان حالت رخوت و خوشی را که زمانی تجربه کرده ایم دوباره بدست آوریم . اجبار : وقتی ما این جریان را با یک سرنگ ، یک دود ، یک قرص و یا یک لیوان مشروب به حرکت در می آوریم ، دیگر نمی توانیم به اراده خودمان جلوی آن را بگیریم . ما به خاطر حساسیت جسمی مان به موادمخدر ، کاملاً در چنگال یک قدرت نابود کننده ما فوق خود گرفتاریم .ما بهبود پیدا می کنیم

ما بهبود,پيدا می کنيم,اعتیاد و خماری,NA
این درست همان چیزی است که ما در اساس بدان احتیاج داشتیم و در طی سال های گذشته صحت آن برای کاملاً روشن شده است . به رسمیت شناختن و ایمان و اعتقاد به یکدیگر که آن را هم دلی می نامیم باعث آفرینش فضایی شده است که ما می توانیم در آن ، زمان را احساس و واقعیـت را لمس کنیم و با ارزش های روحانی که بسیاری از ما مدتها پیش گم کرده بودیم دوباره از نو آشنا شویم . ما در این برنامه بهبودی هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ نیرو در حال رشدیم . تا به حال هرگز نشده است که این همه معتاد پاک ، بتوانند به انتخاب خود و در یک اجتماع آزاد در هر جا که بخواهند دور هم جمع شوند و با آزادی کامل و خلاق به بهبودی خود ادامه دهند . حتی خود معتادان هم می گفتند این کار به صورتی که ما برنامه ریزی کرده بودیم ، عملی نخواهد بود . ما به جلسات باز و علنی اعتقاد داشتیم و مانند گروه های دیگر سعی نکردیم جلسات خود را مخفیانه برگزار کنیم . ما اعتقاد داشتیم این روش با تمام روش های دیگری که دوری دراز مدت از اجتماع را توصیه و دنبال کرده اند تفاوت دارد و احساس می کردیم که یک معتاد هر چه زودتر با مسائل روزمره خود روبرو شود ، به همان نسبت سریع تر می تواند به یک عضو فعال و واقعی اجتماع تبدیل شود . ما بالاخره باید روی پای خود بایستیم و زندگی را همان صورت که هست بپذیریم . بنابر این چرا از همان ابتدا شروع نکیم ؟

ما بهبود,پيدا می کنيم,اعتیاد و خماری,NA
البته به خاطر همین چیزها بسیاری از افراد لغزش کردند و بسیاری هم به کلی مفقود شدند ، اما در هر صورت تعداد زیادی ماندند و تعدادی هم پس از قدری عقب نشینی دوباره بازگشتند . نکته درخشان تر ، این واقعیت است که تعداد زیادی از اعضای کنونی ما مدت زیادی است که پرهیز کامل داشته اند و بهتر می توانند به تازه واردان کمک کنند . دیدگاه و طرز تلقی این اعضاء که بر اساس مفاهیم روحانی قدم ها و سنت های ما استوار شده است ، قوه محرکه رشد و اتحاد برنامه ماست . حالا ما می توانیم آن دروغ قدیمی که « یک معتاد همیشه آلوده باقی می ماند » دیگر چه از جانب اجتماع و چه از جانب خود معتاد ، تحمل نخواهد شد و ما بهبود پیدا می کنیم .ما بهبود,پيدا می کنيم,اعتیاد و خماری,NA

بهبودی با تسلیم شروع می شود و از آن نقطه به بعد به هر یک از ما یادآوری می شود که یکروز پاک ، یک روز موفق است . در معتادان گمنام طرز تلقی ، افکار و واکنش های ما تغییر می کند . به مرور متوجه می شویم که عجیب و غریب نیستیم و شروع به فهمیدن و قبول آن چه که هستیم می کنیم . از وقتی که بشر به وجود آمده ، اعتیاد هم وجود داشته است . برای ما اعتیاد ، وسوسه مصرف موادمخدری است که نابودمان می کند و بدنبال آن ، اجبار که ما را وادار به مصرف می کند . پرهیز کامل ، زیر بنای راه تازه زندگی ماست . در گذشته هیچ امیدی برای معتادان وجود نداشت . ما در معتادان گمنام می آموزیم تا احساس تنهایی ، خشم و ترس که در همه معتادان ، مشترک و غیر قابل کنترل است را با یکدیگر در میان بگذاریم . افکار و عقاید ما ، همان هایی هستند که باعث گرفتاری ما شده اند . ما به خوشبختی اعتقاد چندانی نداشتیم و بیشتر بر روی خلاء و بیهودگی چیزها تمرکز می کردیم . ما ظرفیت موفقیت را نداشتیم و شکست ، برای مان یک طریقه زندگی شده بود . در بهبودی ، شکست ها وقفه های موقتی هستند و دیگر مانند زنجیر به هم متصل نیستند . صداقت ، روشن بینی و تمایل به تغییر ، برای ما دیدگاه های تازه ای هستند که به کمک آن ها می توانیم به اشتباهاتمان اعتراف کنیم و از دیگران کمک بگیریم . ما دیگر اجبار نداریم خلاف طبیعت واقعی خود حرکت کنیم و کارهایی را که واقعاً دل مان نمی خواهد ، انجام دهیم .ما بهبود پیدا می کنیم

ما بهبود,پيدا می کنيم,اعتیاد و خماری,NA
اکثر معتادان در برابر بهبودی مقاومت می کنند و برنامه ای که ما با آن ها درمیان می گذاریم با مصرف آن ها در تضاد است . اگر تازه واردان به ما بگویند که می توانند بدون ناراحتی بعدی ، به مصرف موادمخدر ، در هر فرمی ادامه دهند ، مامی توانیم به دو صورت به این مسئله نگاه کنیم . یا آن ها معتاد نیستند و یا هنوز نمی توانند بیماری خود را تشخیص دهند و اعتیاد خود را انکار می کنند . اعتیاد و خماری ، افکار منطقی را دچار اختلال می کند و تازه واردان معمولاً به جای تشابه ها به تفاوتها توجه دارند و به دنبال راهی می گردند که به کمک آن دلایل معتاد بودن خود را انکار کرده و یا استحقاق بهبودی را از خود دریغ کنند . بسیاری از ما هم ، وقتی تازه وارد بودیم ، همین کار را می کردیم بنابر این وقتی با دیگران کار می کنیم سعی می کنیم چیزی نگوییم و کاری نکنیم که بهانه ای برای ادامه مصرف به آن ها بدهد . ما می دانیم که صداقت و هم دلی امری حیاتی است . همچنین می دانیم که تسلیم بی قید و شرط ، کلید بهبودی است و پرهیز کامل ، تنها چیزی است که تاکنون برای ما کارساز بوده است . بنا به تجربه ما هر معتادی که خود را تسلیم این برنامه کرده است ، هرگز در بهبودی شکست نخورده است .

معتادان گمنام ، یک برنامه روحانی است ، اما مذهبی نیست . هر معتاد پاکی ، یک معجزه است و تداوم آگاهی ، تسلیم و رشد ، این معجزه را زنده نگه می دارد . برای معتاد ، مصرف نکردن ، عملی غیر طبیعی است . ما می آموزیم که پاک زندگی کنیم و یاد می گیریم که با خود صادق باشیم و همیشه هر دو روی سکه را در نظر بگیریم . در اوایل کار ، تصمیم گرفتن کار مشکلی است . قبل از پاک شدن اکثر اقدامات ما در اثر تصمیمات آنی و بدون فکر انجام می شد . امروز دیگر ما اسیر این طریق فکر کردن نیستیم و آزادیم . در دوران بهبودی ، متوجه می شویم که قبول واقعیات کاملاً ضروری است . وقتی بتوانیم این کار را انجام دهیم ، دیگر لازم نیست موادمخدر مصرف کنیم که دیدگاه مان را تغییر دهد . بدون موادمخدر ، ما شانس زندگی را به عنوان یک انسان مفید پیدا می کنیم . البته در صورتی که خود را همان طور که هستیم و دنیا را همان طور که هست بپذیریم . می آموزیم که در زندگی تضادها ، جزئی از زندگی هستند و یاد می گیریم که به جای فرار ، آن ها را حل کنیم . آن ها قسمتی از دنیای واقعی ما هستند . ما می آموزیم که با مشکلات احساسی برخورد نکنیم . ما با مسائلی که پیش می آیند روبرو می شویم و سعی نمی کنیم آن ها را به زور حل کنیم . ما آموخته ایم هر راه حلی که عملی نیست ، روحانی هم نیست . ما در گذشته ، مسائل ساده را تبدیل به مشکلات بزرگ می کردیم و از کاه ، کوه می ساختیم . بهترین ایده ها و فکر بکر خود ما باعث شده بود کار ما به اینجا کشیده شود . در بهبودی ، می آموزیم که اتکای خود را بر روی نیروی برترمان بگذاریم . ما تمام جوابها و راه حل ها را نداریم ، اما می توانیم یاد بگیریم که چطور بدون موادمخدر زندگی کنیم . ما اگر به خاطر داشته باشیم که فقط برای امروز زندگی می کنیم ، می توانیم پاک بمانیم و از زندگی لذت ببریم .

ما بهبود,پيدا می کنيم,اعتیاد و خماری,NA
ما مسئول بیماری خود نیستیم ، فقط مسئول بهبودی خود هستیم . همان طور که ما شروع به اجرای برنامه ای که یاد گرفته ایم می کنیم ، زندگی مان به مرور تغییر می کند و بهتر می شود . ما از معتادانی که وسوسه مصرف ، آزاد شده اند و از زندگی لذت می برند کمک می گیریم . لازم نیست ما این برنامه را بفهمیم تا برای مان کار کند ، تنها کاری که لازم است انجام دهیم ، حرف گوش دادن است . رهایی ما ، از طریق به کار گیری قدم های دوازده گانه حاصل می شود که در سلسله مراتب بهبودی نقشی حیاتی دارند و یک روش نوین روحانی برای زندگی اند . آن ها به ما امکان می دهند تا بهبودی خود فعالانه شرکت کنیم . از همان روز اول ، قدم های دوازده گانه برنامه روزانه ما می شوند . در ابتدا ممکن است آن قدر منفی بافی ما زیاد باشد که فقط به قدم اول اجازه نفوذ بدهیم . بعدها ، وقتی ترس مان کمتر شد ، خواهیم توانست از این وسایل بهتر و کامل تر به نفع خود بهره برداری کنیم . ما متوجه می شویم که احساسات قدیمی و ترس های مان علائم بیماری مان هستند . اکنون برای ما آزادی واقعی امکان پذیر است .

ما بهبود,پيدا می کنيم,اعتیاد و خماری,NA

همان طور که بهبودی مان پیشرفت می کند ، نظرات تازه ای در مورد پاکی پیدا می کنیم . از هوس مصرف ، آزاد می شویم و احساس رهایی می کنیم . با هر کس که آشنا می شویم ، می بینیم که آن ها هم هر کدام به نحوی چیزی برای عرضه کردن دارند . به مرور قابلیت دریافت و پذیرش ، همچنین بخشش را پیدا می کنیم . زندگی ، می تواند برای مان تبدیل به سفر جالب و پرماجرایی شود . ما بعد از مدتی ، با سرور ، خوشحالی و آزادی آشنا می شویم . ما معتاد در حال بهبودی نمونه نداریم . وقتی موادمخدر کنار می رود و معتاد ، این برنامه را به کار می گیرد ، اتفاقات فوق العاده ای در زندگی اش می افتد . آرزوهای برباد رفته دوباره زنده می شوند و امکانات تازه ای در افق زندگی پدیدار می گردد . تمایل ما به رشد روحانی ، ما را در حالت سبکبالی نگه می دارد . وقتی اقداماتی را که در قدم ها ذکر شده است انجام می دهیم ،شخصیت ما تغییر می کند . این اقدامات ما هستند که اهمیت دارند و ما نتیجه ها را به نیروی برترمان واگذار می کنیم . به مرور بهبودی تبدیل به یک جریان ارتباطی می شود و ما ترس از لمس کردن و لمس شدن را از دست می دهیم . می آموزیم که وقت احساس تنهایی ، بغل کردن دوستانه و ساده یک دوست ، چه تاثیری در حال مان دارد . ما عشق واقعی و دوستی واقعی را تجربه می کنیم .

ما بهبود,پيدا می کنيم,اعتیاد و خماری,NA
ما می دانیم در مقابل بیماری مان که پیش رونده ، لاعلاج و کشنده است عاجزیم . اگر مهار نشود ، به مرور بدتر شده و به مرگ می انجامد . ما نمی توانیم از عهده وسوسه و اجبار آن برآییم . تنها راه حل ، قطع مصرف و آغاز به یادگیری چگونگی زندگی است . وقتی ما حاضر باشیم این سلسله اقدامات را دنبال کرده و از کمک هایی که در دسترس است بهره برداری کنیم . برای مان یک زندگی کاملاً تازه امکان پذیر می شود . بدین طریق ، ما یقیناً بهبود پیدا می کنیم . امروز با احساس امنیتی که به کمک انجمن پیدا کرده ایم ، بالاخره به مرحله ای رسیده ایم که قادریم در چشم انسان های دیگر نگاه کنیم و از این که خودمان هستیم سپاس گزار باشیم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا