انجمن معتادان گمنام UK

Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, string given in /home2/nafarsi1/domains/nafarsiuk.org/public_html/wp-content/plugins/astra-addon/addons/blog-pro/classes/class-astra-ext-blog-pro-images-resizer.php on line 168
در جستجوی صداقت

در جستجوی صداقت

در جستجوی صداقت

در جستجوی صداقت

وقتی که پرسیده می شود اصل روحانی موجود در قدم اول چیست، بعضی ها پاسخ می دهند “پذیرش”، عده ای دیگر می گویند “تسلیم” ولی برای من صداقت مهم ترین است.

بعد از سال ها غوطه ور بودن در انکار ، اقرار صادقانه به عجز خود در برابر اعتیاد و اعتراف به غير قابل اداره شدن زندگی ام، بی نهایت به رهایی من کمک کرد، برای درک بهتر اصول، می توان بین آن چه وجود دارد و آن چه وجود ندارد تفاوت قائل شد.

درست مانند آن مجسمه سازی که چیزی را که درون حصار سنگ مرمر وجود دارد می بیند و با کنار گذاشتن و حذف تمام چیزهای زاید اطراف آن، مجسمه سازی می کند ، طريقه کارکرد قدم های ۱۲ گانه هم به همین نحو است.

من به دنبال شناخت عجز، نداشتن سلامت عقل، اشتباهات، نواقص اخلاقی و کمبودهای شخصیتی خود هستم تا بعدا برای صدمات و ضررهایی که به خاطر آنها وارد کرده ام، جبران خسارت نمایم .

قدم یازدهم به ما پیشنهاد می کند تا به دنبال آگاهی از خواست خداوند برای خود باشیم و قدم دوازدهم به ما می گوید که قدمهای قبلی ما را به بیداری روحانی رهنمود کردند. بنابراين در قدم اول برای من بيداري، از طریق صداقت با خودم حاصل می شود. صداقت چیست؟ خوب، یک راه رسیدن به صداقت حذف بی صداقتی است.

من در حالی وارد برنامه بهبودی شدم که برداشت کمی درباره ناصداقتی داشتم. ناصداقتی شامل دروغ گویی، تقلب و دزدی می شود. وسعت نادرستی و عدم صداقت در من به اندازه تمام زیان هایی است که به خود و دیگران وارد کرده ام، چه آگاهانه و چه ناخودآگاه.

چه برای جلوگیری از درد و چه برای روبرو نشدن با حقایق و فرار از واقعیت عملی که در این راستا انجام می شود ، رفتاری ناصادقانه است که اغلب ریشه در سایر نواقص و کمبودهای اخلاقی دیگر دارد. در حالی که کاملا واضح است که برای دستیابی به اهداف والا و یک زندگی شرافتمندانه لازم است که ناصادقی را به کمترین حد خود برسانیم ولی راه های دیگری نیز برای رسیدن به چالش قدم اول وجود دارد.

ابعاد صدافت

یکی از روش های دستیابی به صداقت که احتیاج به فعالیت عملی خاصی ندارد راه انفعالی این است که وقتی حقیقتی به من ارائه می شود ، آن را تشخیص داده و قبول کنم. مثال کلاسیک و معمول تشخیص حقیقت در قدم یک، این است که اقرار کنم من یک معتاد هستم.

در مقابل روش انفعالي قوق، روش فعالانه ای برای جستجوی حقیقت و رسیدن به آن نیز وجود دارد، ما می توانیم جویای حقیقت درباره خودمان، روابط مان با دیگران و چگونگی عملکرد دنیای اطراف خود باشیم. من این کار را با نوشتن دعا کردن، مراقبه و مشارکت با دیگران انجام می دهم.

پرورش و تقویت صدانت در خود را می توانیم با تمرکز بر روی زمان حال با زمان های دیگر انجام دهیم ، چون بعضی حقایق در طول زمان تغییر پیدا می کنند ، مانند سن افراد و با قیمت یک میوه ، اگر من جویای صداقت در این لحظه هستم، نیاز دارم که نسبت به تغییرات در حقایق حساس باشم و فاکتورهای جامعه مانند فرهنگ و سطح مسائل روحانی را نیز در نظر بگیرم. “دعای کنار گذاشتن” مثالی است برای این نوع از جویایی ، صداقت.

خداوندا، درخواست می کنم به من کمک کن تا افکارم را درباره خودم، بیماری ام و قدم ها به کناری بگذارم. مخصوصا آن چه که فکر می کنم راجع به تو می دانم. خداوندا، تمنا می کنم به من روشن بینی و تجریباتی جدید درباره خودم، بیماری ام و قدم های ۱۲ گانه و مخصوصا درباره خودت عطا فرما۔” همچنین می توان صداقت را در وقایع و رویدادهایی یافت که خصوصیات و الگوهای رفتاری من، خودشان را در مواقع مختلف بروز می دهند و بر اثر مرور زمان آشکار می شوند ، یکی از این موارد برای من در قدم های چهارم و پنجم آشکار شد و الگوهایی را برایم فاش کرد تا نقش من در روابط شکست خورده به نمایش گذاشته شود.

 

NA یک برنامه ساده است برای مردمانی پیچیده

صداقت می تواند به طریقی ساده و با پیچیده جستجو شود. NA به من آموزش داد که به جای داشتن پاکی جداگانه ای برای هروئین و پاکی دیگری برای ال.اس.دی و پاکی دیگری برای الكل و پاکی دیگری برای… این حقیقت ساده را قبول کنم که: شروع روزهای پاک در زندگی من درست بعد از آخرین باری اتفاق افتاد که من مصرف هرگونه مواد تغيير دهنده ،حال و ذهنم را متوقف کردم و پاکی من از روز بعد از آن آغاز گردید.

در مواردی صداقت از توجه به پیامدهای یک حقیقت ساده، آشکار می گردد. مثلا من فکر می کردم که بهبودی فقط پرهیز از مصرف مواد مخدر است ولی حقیقت این است که من باید تغییراتی در تمامی زمینه های جسمی، روحی، روانی، احساسی و معنوی زندگی ام به وجود بیاورم.

گرچه گاهی اوقات صداقت به معنی جستجوی جنگل از میان درختان است ، ولی در بعضی مواقع دیگر می توان تفاوت بین تک تک درختان را درک کرد و خود جنگل را نادیده گرفت. بعضی ها می گویند که اصول روحانی واقعی هرگز با یکدیگر تضادی ندارند. نتیجه مستقیم و منطقی چنین فرضی این است که در جایی که یک اصل روحانی تمرین می شود به احتمال زياد أصول روحانی دیگری نیز در حال اجرا هستند.

بدین ترتيب من می توانم در جستجوی صداقت باشم در جایی که امید، ایمان، شجاعت فروتنی، صبر و عشق را نیز تمرین می کنم از طرف دیگر داشتن صداقت با نواقص و کمبودهای اخلاقی سازگاری ندارد . برای مثال، عنوان کردن حقیقت به صورتی تلخ و گزنده و یا رک گویی بی رحمانه و همراه با خشونت، راهی برای دستیابی به صداقت واقعی نیست. صداقت واقعی عمیق و ژرف بوده و به این راحتی پرده ای را پاره نمی کند تا نقص فردی آشکار شود و ضمنا صداقت واقعی اهداف پنهانی ندارد.

در جستجوی صداقت

کارکردن برای دستیابی به صداقت

این لیستی از فعالیت هایی است که من سعی می کنم برای ایجاد و پرورش صداقت در زندگی ام انجام دهم و توجه کردن در جلسات و گوش دادن دقیق به دوستانی که در مورد صداقت مشارکت می کنند.

سعی می کنم اجازه ندهم که تکرار یک پیام صادقانه حوصله ام را سر ببرد. فراموش نمی کنم که من دیر یاد می گیرم و زود فراموش می کنم. و تمامی آن چه را که در اثر صادق بودن می توانم به دست بیاورم و هم چنين همه چیزهایی را که می توانم به خاطر بی صداقتی از دست بدهم، روی کاغذ می آورم و می نویسم.

این کار معمولا به تقویت انگیزه های من برای ایجاد و ادامه صداقت کمک زیادی می کند. و از طریق کمک خواست از دیگران برای یادگیری صداقت داشتن، انگیزه های خود را برای صادق بودن تقویت می کنم.

باز کردن دریچه ذهنم به روی افکار جدید از طریق “دعای کنار گذاشتن و به صورت روزانه همان طور که قبلا راجع به آن صحبت شد.

توجه کردن به تمامی ، خصوصیات فردی و الگوهایی که در زندگی من تکرار می شوند. در این گونه موارد من آمادگی پذیرفتن نقش پنهان خود و حقیقتی که در این صفات نهفته است را دارم و مشاهده و توجه به آنهایی که امیدوار ، متواضع و صبور هستند. به احتمال زیاد این دسته افراد می توانند چیزهای زیادی در مورد یک زندگی صادقانه به من بیاموزند.

وقتی به خاطر مشکلات، زندگی ام آشفته و مغشوش مي شود، با راهنمایم تماس می گیریم تا به من کمک کند و بتوانم فهم و ادراک ساده تری از مسائلم داشته باشم.

کریگ پی، آن – کالیفرنیا مجله NAWAY – جولای ۲۰۰۴

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا